Prinsessan Madeleine

Prinsessan Madeleine heter också Thérèse Amelie Josephine.
Hon föddes den 10 juni 1982.
Hon är hertiginna av Hälsingland och Gästrikland.

Madeleine är den åttonde i tronföljden efter
Victoria, Estelle, Oscar, Carl Philip, Alexander, Gabriel och Julian.
Tronföljd är en bestämmelse
som säger vem som ska bli ny kung eller drottning.

Den 25 oktober 2012 tillkännagavs
förlovningen mellan Prinsessan Madeleine och
Christopher O'Neill.

Prinsessan Madeleine och herr Christopher O'Neill
gifte sig den 8 juni 2013 i Slottskyrkan på
Kungliga slottet i Stockholm.

Den 20 februari 2014 föddes dottern Prinsessan Leonore

Den 15 juni 2015 föddes parets andra barn, Prins Nicolas.

Den den 9 mars 2018 föddes parets tredje barn, Prinsessan Adrienne.

Utbildning

Madeleine tog studenten år 2001.

Madeleine har studerat konst, historia och juridik
på universitetet.
Hon fick examen från universitetet år 2006.

Efter det läste hon en magisterkurs i organisation
och ledarskap vid Stockholms universitet.

Under våren 2007 fortsatte hon
sina magisterstudier på Socialhögskolan
med ämnet barnets rätt i samhället.

Hösten 2007 studerade hon en
universitetskurs i barnpsykologi.

Arbete

Madeleine fortsätter sitt arbete på
World Childhood Foundation där hon
har arbetat sedan år 2006.

World Childhood Foundation arbetar
med barns rättigheter.

Madeleine är beskyddare i stiftelsen
"Min stora dag" som uppfyller svårt
sjuka barns drömmar. Som till exempel
att få en egen häst.

Madeleine är också beskyddare av
Europa Nostra i Sverige, som arbetar
med att bevara allt gammalt och fint som
finns i Europa.

Intressen

Madeleine är intresserad av kultur, dans
och teater. Också hur samhället arbetar
för människor som behöver hjälp.
Hon tycker om att vara i naturen
och långa promenader.

Madeleine tycker också om att åka skidor
och är en duktig ryttarinna.

Till toppen