Prins Carl Philip

Carl Philip heter också Edmund Bertil.
Han föddes den 13 maj 1979.
Carl Philip är hertig av Värmland.

Carl Philip är den fjärde i tronföljden
efter Kronprinsessan Victoria, Prinsessan Estelle
och Prins Oscar.
Tronföljd är en bestämmelse
som säger vem som ska bli ny kung eller drottning.

Den 27 juni 2014 berättade Hovet om förlovningen
mellan Prins Carl Philip och Sofia Hellqvist.

Prins Carl Philip och Prinsessan Sofia gifte sig
i Slottskyrkan på Kungliga slottet i Stockholm
lördagen den 13 juni 2015.

Den 19 april 2016 föddes Prinsparets första barn, Prins Alexander.

Den 31 augusti 2017 föddes parets andra barn, Prins Gabriel.

Utbildning

Carl Philip tog studenten 1999.
Han gjorde värnplikt i Vaxholm.
Sedan utbildade han sig till officer i flottan,
som försvarar landet med olika slags fartyg.

År 2007 blev han kapten i flottan.
Våren 2008 fortsatte Carl Philip sina studier
på Försvarshögskolan.

Den 1 oktober 2014 blev Carl Philip
utnämnd till major i flottan.

Han har också studerat företagsekonomi.

Utbildning i grafisk design

Carl Philip har studerat på Forsbergs skola
och lärt sig grafisk formgivning. Det handlar
om att göra vackra böcker, tidningar och liknande.
Han har också studerat grafisk design i USA.

När Carl Philip våren 2007 studerade grafisk design
i USA vann han en designtävling som skolan hade.

Utbildning i skogsbruk och lantbruk
Carl Philip studerade skogsbruk och lantbruk
under hösten 2008. Han har praktiserat
på Stenhammars gods.

År 2009 började Carl Philip studera på Sveriges
Lantbruksuniversitet i Alnarp. I januari 2012
slutade hans utbildning och han tog examen
som lantmästare.

Arbete

Carl Philip är med och firar nationaldagen den 6 juni,
Kungens och Drottningens födelsedagar
och Nobelpriset.

Carl Philip har invigt utställningar om formgivning och böcker
och öppnat konferenser om formgivning.

Han har också varit med på stora övningar med flottan
i Stockholms skärgård.

Han sprang med den olympiska elden genom Stockholm.

Intressen

Carl Philip är gärna ute i naturen.

Han är intresserad av idrott och bilsport.

Carl Philip är duktig på att åka skidor och segla.
2004 åkte han sitt första Vasalopp.

Carl Philip har jägarexamen och är
gärna med på de kungliga jakterna.

Till toppen