Söndagen den 31 mars närvarade Kungaparet vid Kungl. Vetenskapsakademiens högtidssammankomst på Musikaliska i Stockholm.
Högtidssammankomsten inleddes på Musikaliska med musikinslag, öppningsanförande och ett meddelade om akademiens verksamhet under 2018. Därefter höll Susan Solomon, professor i kemi, ett anförande. Susan Solomon forskar om det antarktiska ozonhålet och är bland annat ledamot i en arbetsgrupp för FN:s klimatpanel.
Under högtidssammankomsten delade Kungen ut Beijerstiftelsens lärarpris, Göran Gustafssonpriset, Gregori Aminoffs pris och Sjöbergpriset.
Beijerstiftelsens lärarpris till Ingvar Lindqvists minne ges till lärare som genom entusiasm, nya idéer och engagerande arbete väcker elevers intresse för matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap och NO. I år delade Kungen ut priset till dessa fyra lärare:
Göran Gustafssonpriset delas ut årligen sedan 1991 inom matematik, fysik, kemi, molekylärbiologi och medicin av Göran Gustafssons stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Nomineringar kommer från landets universitet och högskolor och bereds av Kungl. Vetenskapsakademien. I år delade Kungen ut priset till:
Gregori Aminoffs pris är avsett att belöna ett dokumenterat, individuellt bidrag inom det kristallografiska området inbegripet områden rörande dynamiken i kristallstrukturers formande och upplösning. Arbete som visar prov på elegans i närmandet av problemet ges visst företräde. I år delade Kungen ut priset till:
Sjöbergpriset är ett internationellt pris inom cancerforskning som tilldelas enskilda forskare eller forskargrupper. Priset uppgår till en miljon dollar, varav 100 000 dollar är prissumma och 900 000 dollar är anslag för framtida forskning. I år delade Kungen ut priset till:
Efter prisutdelningen hölls en middag på Nordiska museet.
Kungl. Vetenskapsakademien instiftades år 1739 och är en oberoende organisation som har till uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället. Akademien tar särskilt ansvar för naturvetenskap och matematik, men strävar efter att öka utbytet mellan olika discipliner.